0
sync logo
SYNCBlog תקני ISO

עוסק בתעופה, חלל או ביטחון תקן AS9100D חיוני בשבילך!

מרץ 2017

כל חברה שעובדת עם אחת מהתעשיות תעופה, חלל וביטחון, נחשפת לא פעם לרמת הדיוק הנדרשת ממנה בתוצר אותו היא מספקת – בין אם מדובר בשירות ובין אם מספקת מוצר או חומר גלם.
הסיבה העיקרית לכך היא שנישות אלו אינם מוכנים לסבול טעויות! טעות בהם עלולה לעלות בחיי אנוש. תקן AS9100 בא לספק לחברות שיטת עבודה מבוססת הבטחת איכות קפדנית ללא פשרות.

הטמעה לתקן AS9100D

תהליך הטמעה לתקן AS9100D אורך זמן רב ומחייב יכולת הבנה בתהליכי עבודה – כי התהליך נמשך מקצה לקצה, כל שלב בכל תהליך נדרש להיחקר ולהתייחס אליו במסגרת המערך הכולל של החברה – כיצד משפיע, האם נדרשים לקיים בדיקות, איזו בקרת איכות תתאים וכן אילו פרמטרים נדרשים לניטור ומדידה בדרך אל התוצר הסופי שאותו מספקת החברה.

תופעה מעניינת שלעיתים רבות חוזרת על עצמה ונחשפת במסגרת תהליך יישום התקן היא לראות ארגונים, לפני שהחלו את תהליך ההטמעה לתקן, נכנסים לשגרה. הם העדיפו להתעלם מליקויים בחברה והמשיכו לבצע את אותם דברים שעשו תמיד וחיו בשלום עם בעיות קיימות (לעיתים אף סיגלו שיטות כיצד לעקוף את אותן בעיות במקום לפתור אותן). חברות כאלו מיד מרגישות את השינוי והשיפור הנובע בזכות יישום התקן. התהליך "פותח להם את העיניים" ומציב בפניהם מראה שמאלצת אותם לפתור את "החורים" בתהליכי העבודה שלהם.

הכנה לקראת תקן AS9100D

תהליך הכנה לקראת הסמכה לתקן AS9100D נמשך מספר חודשים ועשוי להימשך גם שנה (!), הכול תלוי בחברה, נכונותה ליישום התקן, יכולותיה והיציבות הקיימת בתהליכי העבודה ובהבטחת האיכות הקיימת שלה. (אבל) אין ספק שבסיום תהליך כזה, גם החברה הכי פחות יציבה תרגיש בשינוי ותמהר להמליץ לאחרים לפעול כמוה וליישם את התקן.

מעבר ליתרון מול לקוחות החברה בהסמכת תקן AS9100D, קיימת גם עלות-תועלת משתלמת לחברה, אם כי לעיתים קשה למדוד אותה, מאחר ומדובר על חיסכון הנובע במניעת אירועים שאם יקרו, עולים כסף. בזכות התקן, החברה לומדת לזהות נקודות חלשות וכיצד להימנע מליפול בנקודות אלו (ולא פחות חשוב, לדעת לזהות כמה היו עולים אם היו קורים).

למה מתייחס תקן AS9100

התקן במהותו מתייחס לתהליכי העבודה, לסביבת העבודה, לשרשרת ההספקה, לטכניקות הפועלות בחברה, לידע הנצבר, במילים פשוטות: כל מה שקשור להבטחת האיכות האבסולוטית בחברה. חשוב לזכור, תקן AS9100 נוצר ע"י תעשיות התעופה (בשל כך ישנם הנוהגים לקרוא לתקן זה בשם "תקן תעופתי"), ובשלב מאוחר יותר הצטרפו תעשיות חלל וביטחון. תעשיות התעופה מצפות לאפס תקלות באוויר, כל טעות גורמת נזק שלעיתים הוא בלתי הפיך – גם אם לא נפגעו אנשים, קיים נזק תדמיתי.

ישנו גם תקן AS9120 המיועד למשווקים שלא מבצעים פעילות נוספת מעבר להפצת המוצר או חומר גלם אותו מספקים. תקן זה דומה לתקן AS9100 אך פשוט יותר ליישום וקרוב יותר לתקן ISO 9001 עם דגשים נוספים לתעשיות תעופה, חלל וביטחון כגון עקיבות המוצרים אותם מספקים, תעודות איכות וכד'.

לסיכום, חברות שעובדות בתעשיות תעופה, חלל וביטחון ונדרשות לעמוד בדרישות תקן תעופתי AS9100 או AS9120 – גם אם בתחילת הדרך נראה כי מדובר באילוץ, אין ספק שבסיום תהליך ההטמעה מבינים את התמורה מהתקן ומעריכים אותו.

מהדורה D לתקן AS9100D) AS9100)

באוקטובר 2016 פורסמה המהדורה החדשה, מהדורה D של תקן AS9100. מהדורה זו כוללת דרישות מערכת ניהול איכות המותאמות למהדורה החדשה לתקן הבסיס ISO 9001 משנת 2015 (ISO 9001: 2015). בנוסף, המהדורה החדשה, AS9100D , מוסיפה על המהדורה הקודמת, AS9100c דרישות נוספות בתחום התעשיות הביטחוניות ותעשיות התעופה והחלל.

השינויים והתוספות של דרישות תקן AS9100D – המהדורה החדשה

  • דרישות תקן ISO 9001: 2015.
  • בטיחות מוצר: סעיף נפרד באזורים נבחרים.
  • מניעת חלקים מזויפים: סעיף נפרד באזורים נבחרים.
  • סיכונים: שילוב בין הדרישות הקודמות לתקן 9100 עם הדרישות החדשות של תקני ISO ומתן דגש על ניהול סיכונים תפעוליים.
  • ניהול תצורה: שיפור ההתייחסות לצרכי בעלי העניין.
  • מודעות: הגברת הדרישות בנושא מודעות הפרט לתרומה לאיכות.
  • גורמים אנושיים: נוסף כאופציה הגורמת לאי התאמות.

מה עכשיו?

החל מיוני 2017 מבדקי האיכות ייערכו לפי מהדורה D לתקן AS9100.
אנו ממליצים לא לחכות לרגע האחרון ולעבור הסמכה למהדורה החדשה AS9100D בהקדם.

 

השאר פרטים ותתחיל לשדרג למהדורה החדשה לתקן SA9100D בהליך מקצועי, מהיר ומשתלם!

 

AS9100

תקן תעופתי

צרו קשר
cross
0
    Empty cartBack to shop